Jak łączyć kontenery

Jak łączyć kontenery

Jak łączyć kontenery – żegluga stanowi bardzo ważny składnik światowego przepływu towaru. Przede wszystkim transport morski służy do przeprowadzania towarów przez ogromne odległości. W szczególności na co dzień mamy do czynienia z towarami, które pochodzą z Azji, a wiele z nich dotarło do Europy właśnie w ten sposób. Dlaczego ten sposób transportu jest tak popularny? Wynika to z kilku czynników. Najważniejszym z nich jest stosunkowo niska cena.

Biorąc pod uwagę ten parametr, kontenerowce są znacznie wydajniejsze niż transport drogą powietrzną lub lądową. To już dwie ważne zalety (biorąc pod uwagę również duży zasięg), ale warto do tego dodać możliwość transportu różnorodnych towarów. Nie mają znaczenia choćby ich gabaryty. Oczywiście występują też pewne wady. Najważniejszą z nich jest długi czas realizacji. Oprócz tego występuje pewna zależność od warunków pogodowych. Dodatkowo towary są narażone na uszkodzenia. Ten problem jest jednak jak najbardziej likwidowany. Cena kontenerów magazynowych jest jednak stosunkowo niska, a ich wykorzystanie jest niezbędne. Konieczne jest jednak zadbanie o przewiezienie jak największej ich ilości. Do osiągnięcia tego celu trzeba je ze sobą łączyć. W jaki sposób się to odbywa? Tego dowiemy się z tego artykułu.

Poziome łączenie kontenerów

Jak łączyć kontenery
Jak łączyć kontenery

Przede wszystkim kontenery trzeba połączyć poziomo. Po pierwsze powinno to gwarantować bezpieczeństwo transportu wszystkich towarów w ich wnętrzu. Po drugie całość jest łatwiejsza w kontroli poprzez dokładne zamocowanie. Jak jednak jest ono realizowane? Przede wszystkim przez dwie metody. Obecnie najpopularniejsze jest wykorzystywanie łączników skrętnych. Istotna jest uniwersalność tego rozwiązania. Jest ono znane nie tylko z łączenia kontenerów, ale bywa wykorzystywane również w innych formach transportu. Do mocowania używa się łączników, które muszą być odpowiednio sprzęgnięte oraz dodatkowo zaryglowane. Jednocześnie trzeba zadbać o to, żeby każdy kontener był połączony za pomocą czterech łączników. W tym przypadku mamy w ogóle do czynienia z mocowaniem indywidualnym. Kiedyś najpopularniejszym rozwiązaniem była metoda konwencjonalna. Polega ona na zastosowaniu przekładek poprzecznych. Dodatkowo samo mocowanie odbywa się za pomocą łączników mostkowych (które z angielskiego nazywamy bridge fitting). Później niektórzy korzystają z morskich kontenerów mieszkalnych, które właśnie w pewien z tych sposobów były transportowane. Mogą wtedy zaobserwować charakterystyczny element do mocowania przy narożach. To właśnie jest fragment przydatny do tego rodzaju łączenia. Bridge fitting polega na zastosowaniu śruby do połączenia pomiędzy dwoma kontenerami obok siebie. One jednak również muszą być odpowiednio przyczepione do samego kontenera. Ten tradycyjny sposób również okazywał się skuteczny przez wiele lat i nie prowadzi do powstawania ryzyka.

Pionowe łączenie kontenerów

Transport morski byłby nieefektywny, gdyby kontenery nie były układane na sobie w tzw. stosy. W takiej sytuacji ich cena nie byłaby już tak atrakcyjna. Samo położenie ich na sobie prowadziłoby jednak do wysokiego poziomu niebezpieczeństwa. Po pierwsze mogłoby dojść do zniszczenia produktów. Po drugie istniałaby istotna przeszkoda dla samego funkcjonowania statku. W tym przypadku wykorzystuje się twistlocki. Jest to rozwiązanie, które zostało sprawdzone w praktyce i zapewnia bezpieczeństwo podczas łączenia pionowego. Polega ono na stworzeniu dodatkowego docisku po przekręceniu rączki. W takiej sytuacji dochodzi do dopasowania, a jednocześnie podczas rozładowywania wystarczy przekręcić w drugą formę i za pomocą ciężkiego sprzętu łatwo będzie oddzielić kontenery. Twistlocki manualne idealnie nadają się do stworzenia połączenia pomiędzy pustymi kontenerami. Jeśli będę one wypełnione ciężkimi towarami, większa waga sprawia, że konieczne jest zastosowanie innych rozwiązań. Nadal są to twistlocki, ale tym razem półautomatyczne lub automatyczne.

Pozostałe zasady dotyczące transportu kontenerów

Gotowe kontenery mieszkalne rozpoczynają się właśnie od takiej formy. Prostopadłościenne metalowe konstrukcje o zunifikowanych wymiarach są podstawą tego rodzaju transportu. Ważne jest nie tylko samo łączenie kontenerów ze sobą, ale również odpowiednie rozmieszczenie na całym statku. Istnieje wiele zasad, a ogromna ilość praktyki odbytej na całym świecie, przekłada się na skuteczność tych reguł. Kontenery ustawiane są w blokach lub stosach. Najcięższe pojemniki są ustawiane na samym środku kontenerowca, podczas gdy lżejsze są ustawiane bliżej burt. Oprócz tego najcięższe znajdują się najniżej i im wyżej, tym prawdopodobnie znajdują się tam lżejsze konstrukcje. Najczęściej stosuje się prowadnice, które dodatkowo usztywniają całe ułożenie. Niektóre towary, które są bardziej narażone na uszkodzenia, znajdują się w specjalnych ładowniach oraz są zasztauowane. Samo dopasowanie do siebie kontenerów jest więc niezwykle ważne, ale nie jest to jedyny element, który służy bezpieczeństwu. Samych zasad jest oczywiście znacznie więcej, a przedstawione zostały tylko przykładowe z nich.

About the author