Rola tekstów SEO w pozycjonowaniu stron

Rola tekstów SEO w pozycjonowaniu stron

W pewnym sensie tekstem SEO jest każdy tekst opublikowany w Internecie i dostępny dla robotów indeksujących wyszukiwarek. Efektywne pozycjonowanie stron wymaga jednak, aby teksty były zoptymalizowane – zawierały odpowiednią ilość fraz kluczowych we właściwym natężeniu. Stosowane techniki optymalizacyjne zależą przy tym od rodzaju tekstu SEO.

Teksty „dla ludzi” i teksty „dla robotów”

Istnieje duża rozbieżność pomiędzy potrzebami realnych odbiorców stron internetowych a tekstami nakierowanymi na czynniki rankingowe w Google, spełniającymi „potrzeby” robotów indeksujących. Tekst sztucznie nasycony frazami nie będzie ciekawy i łatwy w odbiorze dla ludzkiego użytkownika. Teksty pisane wyłącznie „dla robotów” tracą stopniowo na znaczeniu. Algorytmy Google uczą się rozpoznawania jakości tekstów, coraz większe znaczenie mają też czynniki rankingowe dotyczące zachowań użytkowników. Pozycjonowanie stron https://www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron-wroclaw/ nie może jednak jeszcze zrezygnować całkowicie z optymalizacji tekstów „dla robotów”.

Rodzaje tekstów SEO. Nie tylko teksty preclowe 

Każdy tekst SEO powinien być możliwie oryginalny – duplikacja treści to jeden z najpoważniejszych problemów w pozycjonowaniu stron, przyczyniający się do znacznych spadków pozycji. Dotyczy to zwłaszcza sklepów internetowych. Do najważniejszych rodzajów tekstów SEO należą oryginalne opisy produktów i opisy kategorii produktowych: kopiowanie opisów dostarczanych przez producentów przyczynia się do spadków pozycji.

Inne ważne rodzaje tekstów SEO to artykuły zapleczowe, artykuły blogowe i artykuły sponsorowane, przy czym różnice pomiędzy nimi nie zawsze są ostre. Artykuły zapleczowe, zamawiane przez agencje SEO, cechują się bardzo zróżnicowaną jakością, w zależności od potrzeb konkretnego zaplecza. Artykuły sponsorowane, w których zamieszcza się link do pozycjonowanej strony, zazwyczaj kierowane są do ludzkich odbiorców: ich celem jest nie tylko samo pozycjonowanie stron, ale także marketing i budowanie świadomości marki. Artykuły blogowe, zamieszczane na firmowych blogach lub na blogach zewnętrznych, to często poradniki dotyczące produktów, ich pisanie wymaga więc dobrego przygotowania merytorycznego. Pozycjonowanie stron obejmuje też inne rodzaje tekstów SEO, np. opisy filmów na YouTubie, wpisy i komentarze na portalach społecznościowych, a nawet pliki produktowe stosowane na platformach takich jak Google Merchant.

Tzw. teksty preclowe oraz teksty generowane automatycznie w przypadku większości branż znikły z Internetu. Nie dotyczy to jednak każdej dziedziny. Teksty uznawane przez Google za spam sprawdzają się nadal w SEO branż, w których panuje duża konkurencja, niekiedy operujących na granicy legalności (np. suplementy diety, gry i zakłady). W opisach katalogowych zastępują je coraz częściej teksty synonimizowane, pisane przez ludzi, ale generowane pół-automatycznie. Rozwiązanie to sprawdza się jednak wyłącznie w bardzo krótkich i szablonowych tekstach, takich jak mniej istotne opisy produktów oraz teksty zamieszczane w katalogach stron internetowych (które zresztą także tracą na popularności).

Optymalizacja tekstu SEO

Głównym elementem procesu optymalizacji tekstu SEO są słowa kluczowe (frazy, keywords). Pozycjonowanie stron http://https//www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron-warszawa/ rozumiane jako optymalizacja wewnętrzna operuje kategoriami takimi jak ilość fraz, ich rozmieszczenie w tekście oraz stosunek procentowy fraz do długości tekstu (a także długości kodu HTML strony internetowej). Zaleca się, by nasycenie tekstu słowami kluczowymi nie przekracza 3%, jest to jednak jedynie wskaźnik orientacyjny. Frazy powinny znajdować się nie tylko w samym tekście, ale także w jego tytule, w nagłówkach, w adresie strony oraz w nazwach i opisach dołączonych plików. Unikać trzeba także ukrywania słów kluczowych w elementach niewidocznych dla użytkowników – może to zostać uznane za cloacking, który skutkuje banem w wyszukiwarce Google.

Ważnym elementem optymalizacji tekstu SEO jest sama jego długość. W większości przypadków pozycjonowanie stron, na których zamieszczono długie teksty (co najmniej 5000 znaków, optymalnie powyżej 20000 znaków) jest łatwiejsze. Wadą długich tekstów jest jednak to, że łatwo nasycić je słowami kluczowymi niezwiązanymi tematycznie, przez co algorytmy Google mogą uznać je za teksty na jakiś inny niż zamierzony temat.

 

Błędy w tekstach a pozycjonowanie stron

Pojawiające się w tekstach błędy literowe, ortograficzne i merytoryczne nie mają bezpośredniego znaczenia dla SEO. Kilka lat temu Matt Cutts stwierdził wyraźnie, że „Google nie sprawdza literówek na stronach”. Jedynie tekst z dużą ilością przypadkowych znaków może  być uznany przez algorytmy Google za „czysty spam”, Nie zaleca się jednak popularnej w początkach pozycjonowania stron praktyki stosowania w tekstach fraz z celowymi błędami, które mogą generować ruch. Google nie sprawdza wprawdzie literówek, coraz lepiej potrafi jednak rozpoznać intencje osób przeszukujących Internet – służy temu np. jedna z najnowszych aktualizacji algorytmu, znana jako BERT – potrafi ona rozpoznawać kolejność i kontekst wyrazów we frazie.

 

About the author